Deelnemers betrekken en motiveren in je training gaat het beste als je deelnemers een duidelijk doel voor ogen hebben.
Iets waarvoor zij in beweging willen komen.
Iets wat zij graag willen leren.
Dat is waarvoor ik de doelpunttechniek heb ontworpen: zodat je als trainer je deelnemers eenvoudig kunt betrekken en motiveren in jouw training.
Tijdens de online training over de doelpunttechniek die ik laatst gaf, ontdekte ik, dat het merendeel van de trainers géén vaste terugkoppelmomenten gedurende de training heeft. (Stap 3 van de doelpunttechniek)
Sommigen beperken zich tot een evaluatie achteraf, anderen voegen op hun gevoel terugkoppelmomenten in als ze denken dat de groep dat nodig heeft. Slechts een enkeling heeft structureel vaste terugkoppelmomenten in z’n training.
Ik schrok daar wel van. Als je achteraf je training evalueert, is het te laat om bij te sturen. En als je de terugkoppelmomenten beperkt tot de momenten waarop je denkt dat de groep dat nodig heeft, dan ontneem je je deelnemers de kans om tussentijds samen successen te vieren en van elkaars successen te leren.
“Ja, maar ik heb in m’n training geen tijd voor die terugkoppelmomenten”, was een argument dat ik kreeg van een trainer, die mij uitlegde dat ze echt alleen stap 1 van de doelpunttechniek in haar training kwijt kon. Haar vraag was, hoe ze ervoor kon zorgen dat haar deelnemers ook daadwerkelijk betrokken bleven tijdens haar training.
Inmiddels begrijpt ze, dat het noodzakelijk is om hier tijd voor te maken als je resultaat wilt boeken met je training. Dat je je training vol kunt proppen met allerlei mooie inhoud, maar dat het pas effect heeft als je deelnemers er iets mee gaan doen. En dat je deelnemers er pas iets mee gaan doen, als ze betrokken en gemotiveerd zijn. En om die betrokkenheid en motivatie te bewerkstelligen moet je iets met je deelnemers doen, bijvoorbeeld d.m.v. de doelpunttechniek (stap 1, 2 én 3).
Dus dat haar ‘ik heb geen tijd voor die terugkoppelmomenten’ eigenlijk zoiets betekent als ‘ik heb geen tijd om m’n deelnemers te betrekken en te motiveren’. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn…
Daarom heb ik speciaal voor alle trainers die worstelen met het invoegen van terugkoppelmomenten, een korte (minder dan 10 minuten), eenvoudige, doch doeltreffende werkvorm bij stap 3 van de doelpunttechniek:
- Maak een A4-tje (liefst op gekleurd papier), dat in drieën verdeeld is met de volgende tekst:
- Doelpunt – De training is vandaag voor mij geslaagd als ik morgen…
- Al gescoord – Heb je al gescoord? Wat heeft de training je tot nu toe gebracht (in kleine en grote dingen)?
- Dit wil ik nog – Welke vragen zijn nog niet beantwoord? Welke nieuwe vragen zijn er voor jou bijgekomen? Wat heb jij nog nodig om je doelpunt te kunnen scoren?
- Laat de deelnemers aan het begin van de training (bij stap 1 van de doelpunttechniek) hun doelpunt op het bovenste deel van het blad noteren. Eventueel kun je de vellen papier ophangen, zodat de doelen voor iedereen zichtbaar worden.
- Plan een terugkoppelmoment in, liefst tussen 2 trainingsonderdelen in, of vlak voor een pauze.
- Geef alle deelnemers hun vel papier terug en vraag hen te noteren (in het midden) wat de training hen tot nu toe gebracht heeft. Dat kunnen grote of kleine dingen zijn: kennis, vaardigheden, inzichten, etc.
- Vraag hen ook te noteren (onderaan) welke vragen zij nog hebben, én wat zij nog nodig hebben om hun doelpunt te kunnen scoren.
- Hang alle vellen papier weer op.
- In de pauze kunnen alle deelnemers elkaars vel papier bekijken. Door op deze manier te werken ontstaat er vaak een grote onderlinge betrokkenheid, die bijdraagt aan individuele leerprocessen.
- Jij als trainer loopt in de pauze natuurlijk ook alle vellen papier even langs, om te bekijken of je op koers ligt en hoe je eventueel je plan iets kunt bijsturen.
Ga je het uitproberen, zo’n gepland terugkoppelmoment met deze (of een andere) werkvorm? En laat je dan hieronder weten hoe het jou en je deelnemers bevallen is?
Of is zo’n terugkoppelmoment al een vast onderdeel van jouw trainingen? Kun je in dat geval hieronder laten weten hoe jij dat meestal aanpakt? Daar help je veel trainers een stap verder mee.
Vond je dit artikel trouwens waardevol? Deel het dan met andere trainers, voor wie het ook waardevol kan zijn, bijvoorbeeld via Twitter, LinkedIn of Facebook. Daar doe je hen en mij een groot plezier mee!
Een gedachte over ““Ik heb geen tijd om m’n deelnemers te betrekken en te motiveren.””