- “Waarom moeten we dit eigenlijk doen?”
- “Dit kom ik nooit tegen in m’n werk.”
- “Oh, ik vind het best leuk, hoor, deze training… maar ik zie er het nut niet zo van in voor mij.”
- “Dit kan ik al, want ik heb hier al eens een training over gehad.”
Herkenbaar, deze bezwaren?
Elke trainer die ooit weleens een groep in opdracht van een bedrijf, werkgever of leidinggevende heeft getraind herkent dit wel, vermoed ik.
Waar ik benieuwd naar ben, is hoe jij hier als trainer mee omgaat:
- Heb je een standaard antwoord klaar?
- Ga je in gesprek met deze deelnemers?
- Pas je je trainingsdoel aan?
- Koppel je de bezwaren terug naar de opdrachtgever?
- Overtuig je je deelnemers van het nut van je training?
- Accepteer je dat er deelnemers zijn, die eigenlijk niet gemotiveerd zijn?
Voor veel trainers is en blijft het een worsteling om alle deelnemers te motiveren voor hun training.
Ik geef je hier een tip mee om elke training met een vliegende start te beginnen, zodat er daarna volop ruimte ontstaat om met het committeren en motiveren aan de slag te gaan:
Maak direct bij ontvangst contact met elke afzonderlijke deelnemer.
Dat klinkt misschien een beetje als een open deur. Toch blijkt dit in de praktijk nog best lastig.
Zo sprak ik laatst een trainster, die vertelde dat ze zich in mijn training enorm welkom en direct betrokken voelde, doordat ik op haar persoonlijk welkom had geheten toen ze binnenstapte. Zelf raakt ze vaak direct in gesprek met binnenkomende deelnemers, waardoor anderen er ‘ongemerkt’ langs kunnen glippen. Ik had mijn gesprek even onderbroken om haar een hand te kunnen geven. Ze heeft nu het voornemen om dat voortaan ook op die manier te doen.
Ook ontmoet ik regelmatig trainers, die toch nog even iets moeten klaarzetten als de deelnemers binnenkomen, of de deelnemerslijst nog uit hun tas moeten vissen, of met de gastvrouw het exacte tijdstip van de koffiepauze moeten afspreken. Het lijken kleinigheidjes, maar die kunnen behoorlijk wat impact hebben.
Probeer het je eens andersom voor te stellen: jij komt ergens binnen waar je nog nooit geweest bent. Je denkt dat je verwacht wordt, maar jouw trainer is druk bezig met regeldingetjes en jij hebt het gevoel dat je te vroeg bent. Je voelt je op zo’n moment niet echt welkom. Hoe anders is het als de trainer direct op je afstapt, je een hand geeft, een praatje met je maakt en je de weg naar de koffie en de thee wijst.
Zo doe ik dat dus, een vliegende start maken. En hoe doe jij dat? Heb je tips, routines of gewoontes voor het begin van je training? Ik vind het leuk als je die hieronder achterlaat!