Hoe ik mijn deelnemers beter betrokken had kunnen houden

microfoon“Ik merkte dat m’n gedachten afdwaalden. Irene vertelde mij over haar uitwerking van de opdracht. Het was zeker interessant, maar intussen was ik aan het nadenken over wat ik daarna moest gaan vertellen.”

Eerlijke feedback van een deelnemer die moeite had om betrokken te blijven.

Als trainer was de eerste gedachte die bij me opkwam, dat deze deelnemer zich maar wat beter moest concentreren op het verhaal van Irene.

Een begrijpelijke gedachte, maar het helpt natuurlijk voor geen meter.

Dan was mijn tweede gedachte beter bruikbaar: hoe had ik dit anders kunnen doen, zodat het gemakkelijker was geweest voor mijn deelnemers om betrokken en geconcentreerd te blijven?

Eigenlijk had ik gewoon de opdracht niet zorgvuldig genoeg geformuleerd.

Ik was aan het improviseren geslagen, omdat ik merkte dat mijn deelnemers een extra oefening nodig hadden. In mijn enthousiaste improvisatie had ik de deelnemers op een gegeven moment opdracht gegeven om iets voor zichzelf uit te werken.

Daarna moesten ze hun uitwerking in tweetallen uitwisselen om vervolgens in één zin de kern terug te koppelen aan de groep.

En dat was het punt waar ik het niet zorgvuldig genoeg gedaan had.

Ik, die altijd roep dat je ALLE deelnemers tegelijkertijd iets zinvols te doen moet geven, had de helft van de groep ‘uitgeschakeld’ door mijn onzorgvuldigheid.

Op het moment dat ze in tweetallen gaan uitwisselen, is er één deelnemer die vertelt en één deelnemer die luistert. De luisterende deelnemer hoeft met die informatie niet veel in de opdracht zoals ik die gegeven had, dus is het logisch dat deze afdwaalt.

Jammer, want behalve dat dit de concentratie en de betrokkenheid niet ten goede komt, leren ze ook nog eens weinig van elkaar op deze manier.

Tip:

Wat veel beter was geweest, was als ik de luisterende deelnemer opdracht had gegeven de vertellende deelnemer te interviewen over zijn/haar uitwerking, om vervolgens de interviewer opdracht te geven in één zin de kern van de uitwerking van die ander terug te koppelen.

Zo simpel, maar zo doeltreffend!

Beide deelnemers zijn dan actief aan het deelnemen, beiden zijn betrokken, beiden zijn geconcentreerd, en beiden leren ervan.

Heb jij nog aanvullingen? Tips die ik ook had kunnen toepassen in deze situatie? Laat deze dan voor mij en voor andere trainers achter in een reactie onder dit artikel. Dankjewel!

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan met andere trainers, voor wie het eveneens waardevol kan zijn. Dat kan bijvoorbeeld via LinkedIn, Twitter, Facebook of Google+. Hartelijk dank daarvoor!

4 gedachtes over “Hoe ik mijn deelnemers beter betrokken had kunnen houden

  1. Chris 31/07/2014 / 15:27

    Leuk om te lezen over leren. Nu heb ik ook veel met leren, maar minstens net zoveel met vormgeving en typografie. Wist je dat teksten slechter leesbaar worden (en je er dus minder van leert) bij veelvuldig gebruik van vette opmaak?

    Like

    • margreetpols 01/08/2014 / 11:59

      Dank voor je tip, Chris. Nee dat wist ik niet. Sterker nog, ik kies voor deze opmaak, omdat ik me heb laten vertellen dat mensen op internet anders lezen dan op papier. Dat ze dan eerder afhaken bij langere alinea’s die rustig ogen, en liever teksten ‘scannen’ op woorden die eruit springen voor ze besluiten echt te gaan lezen. Maar ik heb geen idee in hoeverre dat waar is.

      Zelf lees (en schrijf) ik veel liever een rustiger ogende tekst zonder vetgedrukte woorden en met iets langere alinea’s. Meer zoals in een boek of een krant.

      Interessant onderwerp, waar ik graag meer over wil weten. Als je daar nog eens over verder wil praten hoor ik graag van je. Je mag me ook mailen of bellen (margreet@trainingsexpert.nl of 06 – 36 46 45 85).

      Like

  2. Anke Fokkens 01/08/2014 / 11:09

    Leuk artikel. Ik ging gedurende het artikel al nadenken over hoe je het zou kunnen oplossen (en kwam tot dezelfde oplossing als jij ;-)). Leuke denkoefening.

    Like

    • margreetpols 01/08/2014 / 11:54

      Wat leuk dat je op die manier meeleest (en ook zo’n goede oplossing bedenkt ;-)).

      Like

Reageer